Ini Perkara Mengenai Paver Sebelum Memasangnya

123 views
Jom kita bertiktok-tiktok di TikTok GilerDeco untuk lebih banyak inspirasi deko cantik.
Giler Deco

Apa itu paver? Paver atau nama yang lebih popular dengan panggilan "tapak gajah" adalah merupakan kepingan bata yang mempunyai pelbagai corak, warna dan bentuk yang disusun sebagai lantai di landskap atau di halaman kediaman. Untuk pengetahuan, ini perkara mengenai paver sebelum anda memasangnya.

Ini Perkara Mengenai Paver Untuk Pasang Di Rumah Anda

 

Kos Rendah Dan Penjagaan Mudah

Kerja untuk penjagaan paver ini tidak banyak yang perlu dilakukan untuk menjaganya. Selain menyapu untuk membuang pasir yang berada di atas paver, water jet juga boleh membersihkan paver daripada kotoran seperti lumut dan kotoran-kotoran lain.

Semakan Bawah Tanah

ini perkara mengenai paver

Sebelum anda menyediakan kawasan yang anda ingin memasang paver, hubungi pihak utiliti untuk membuat penanda jika di bawah tanah mempunyai paip atau kabel elektrik. Kemudian melakukan proses penggalian di paras akar tumbuh-tumbuhan sedalam 6 inci.

Bebas Rumput

Untuk mengelakkan rumput tumbuh di celah paver. Gunakan kain landskap atau kain yang sesuai untuk menghalang rumput itu tumbuh di antara tanah dan aras pasir yang baru. Ini dapat minimumkan tumbuh-tumbuhan untuk tumbuh.

Buat Tapak

ini perkara mengenai paver

Untuk memasang paver ini, anda perlu menyediakan tapak yang mencukupi serta kondisi tapak tersebut yang kukuh, rata dan licin untuk meletakkan paver ini. Untuk memampatkan tapak, anda perlu menggunakan alat seperti plate compactor atau tamper.

Merancang Saliran Air

Walaupun anda mempunyai paver yang rata dan cantik, anda mesti cerunkan sedikit kedudukan paver ke arah kawasan yang dapat menapung kelembapan atau kawasan saliran yang sedia ada. Rancang untuk penurunan ketinggian sebanyak suku inci untuk setiap jarak dua kaki supaya air itu dapat mengalir turun.

Variasi Warna Dan Corak

ini perkara mengenai paver

Variasi warna juga adalah perkara yang penting kerana paver ini didatangani dengan pelbagai warna, corak dan rekabentuk. Jadi untuk melihat hasil yang menarik dan berpuas hati, anda perlu memilihnyadengan baik. Untuk lebih menarik, campurkan pelbagai warna dan corak untuk memperoleh hasil yang menarik.

Menutup Retakan Atau Lebihan Ruang

Selapas paver dipasang. Tutup retakan atau lebihan ruang tersebut menggunakan lapisan pasir. Mampatkan pasir tersebut menggunakan penyapu atau berus supaya ketulan paver tersebut tidak teralih daripada kedudukan asalnya.

Baca Juga :  Jenis-Jenis Paver Sesuai Harus Anda Ketahui

Sumber : Yardville Supply

Anda Mungkin Juga Berminat

Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
magic-wandeyecamerabookuserrocketmagnifiercrosschevron-down