Kerak Kuali Susah Dibuang? Ini Dia Cara Untuk Licin Berkilat

76,312 views
Jom kita bertiktok-tiktok di TikTok GilerDeco untuk lebih banyak inspirasi deko cantik.
Giler Deco

Kuali merupakan peralatan yang paling penting untuk membuat masakan atau memasak sesuatu makanan. Setiap-tiap hari mak kita atau wanita yang suka memasak akan menggunakan kuali untuk memasak makanan yang sedap.

Namun, apabila kuali tersebut banyak kali digunakan anda akan perasan dibawah kuali tersebut akan berubah menjadi hitam dan penuh dengan kerak hitam. Kerak ini susah untuk ditanggalkan apabila ia menjadi terlalu keras.

Usah risau kerana perkongsian daripada Puan Amy Rosina ini dapat membantu anda membuang kerak kuali tersebut secara diri sendiri sahaja. Komfem akan berkilat balik. Jadi, anda tidak perlu beli kuali baru. Jom kita tengok perkongsian daripada beliau.

Cara Yang Betul Untuk Membuat Kerak Kuali Agar Kembali Licin Berkilat

Alhamdulilahhh..ya Allah syukur setelah 10 tahun jadi isteri baru jumpa cara terbaik cuci kerak-kerak kuali periuk yang seusia pekahwinan.

Tak perlu susah payah sental bagai nak putus urat lengan sampai luka jari-jari.

Tak sampai 30 minit kerak 10 tahun hilang.Saya share untuk suri semua sama-sama kita bahagia

Bahan-Bahan Yang Diperlukan

  1. Kapur Makan
  2. Kuali Besar
  3. Pisau
kerak kuali

Langkah-Langkah Membuang Kerak

1. Itu dia!! Dah beberapa kali sental tapi putus asa.

kerak kuali

2. Sapukan punggung kuali dengan kapur. Ratakan dibahagian kerak hitam tu.

3.Letakkan kuali kecil didalam kuali besar.

4. Didihkan sekejap je. Baru naik buih-buih ja saya tutup api kalau lagi lama lagi bagus.

5. Nampak ada lekang-lekang dah didalam kuali tersebut.

6. Itu merupakan kepingan hitam yang tanggal.

7. Kikiskan kerak tebal masa kuali masih panas dengan pisau. Lembut je kerak tu.

kerak kuali
kerak kuali

8. Kerak nipis tersebut cuba gosok pakai berus dawai.

Hasil Akhir

Tadaaa!!! Itu dia berkilat sangat-sangat. Macam baru beli dikedai jer tapi buat sendiri jer. Tidak perlu buang dan jimat tak beli yang baru.

kerak kuali
kerak kuali

Itu sahaja antara perkongsian daripada Giler Deco ini. Harap perkongsian dan artikel ini dapat membantu anda dalam menghilangkan kerak kuali anda yang kotor dan hitam itu. Semoga berjaya semua.

Sumber : Amy Rosina

Anda Mungkin Juga Berminat

Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
magic-wandeyecamerabookuserrocketmagnifiercrosschevron-down