9 Tips Menyelamatkan Kereta Daripada Rosak Akibat Banjir

144 views
Jom kita bertiktok-tiktok di TikTok GilerDeco untuk lebih banyak inspirasi deko cantik.
Giler Deco

Situasi darurat pada ketika ini untuk negeri-negeri yang terlibat dengan bencana banjir amat membimbangkan semua pihak. Hal ini kerana, sudah pasti apabila kawasan yang dilanda banjir akan mengakibatkan kerosakan menyeluruh yang agak teruk dari segi rumah kediaman, kenderaan, harta benda dan barangan elektronik.

Namun, perkara yang paling membimbangkan dan menjadi kerisuan ramai pihak adalah kenderaan yang dimasuki air banjir. Apa yang perlu dilakukan semasa kenderaan dimasuki air? Adakah kenderaan masih boleh diselamatkan?

Jadi, di sini Giler Deco mahu kongsikan beberapa beberapa tips menyelamatkan kereta daripada rosak akibat banjir dan langkah yang boleh dipraktikkan untuk menyelamatkan kereta.

9 Tips Menyelamatkan Kereta Daripada Rosak Akibat Banjir

Sebelum Tenggelam:

  1. Jika kenderaan sudah tiada jalan dan pilihan untuk dibawa ke tempat yang lebih tinggi dan ekzos kereta masih belum dimasuki air, kita perlu menutup lubang ekzos tersebut dengan menyumbatnya menggunakan sesuatu yang padat dan kalis air. Sebagai contoh, menutup dan tekup menggunakan plastik.
  2. Cabut terminal bateri kereta terlebih dahulu, hal ini kerana, kita tidak tahu berapa lama kenderaan tersebut akan dibiarkan di situ tanpa dihidupkan sementara menunggu banjir surut.
  3. Selamatkan barang-barang penting terutamanya barangan yang mudah rosak apabila terkena air. Sebolehnya, selamatkan kesemua barangan yang boleh diselamatkan kerana air banjir bukanlah air biasa tetapi air yang datang bersama lumpur dengan arus yang agak deras.

Ketika Tenggelam:

Jangan hidupkan enjin kenderaan yang telah dimasuki air banjir terutama sekali apabila ianya sudah menutupi ekzos kenderaan dan bahagian enjin. Elakkan juga dari memandu kenderaan untuk mengharungi banjir. Perkara tersebut bukan sahaja merosakkan kereta, malah, ia juga dapat membahayakan keselamatan dan nyawa pemandu.

9 Tips Penting Menyelamatkan Kereta Daripada Rosak Akibat Banjir

Selepas Surut Banjir:

  1. Selepas banjir surut, jangan cuba untuk hidupkan enjin terlebih dahulu. Kenderaan yang dihidupkan akan menyebabkan kerosakan pada bahagian dalaman enjin dan mengakibatkan kos yang besar untuk dibaiki.
  2. Hubungi lori tunda untuk menunda kereta ke bengkel. Komponen utama seperti enjin dan transmission berkemungkinan rosak. Boleh jadi rosak teruk atau sedikit. Walau bagaimanapun, enjin tidak perlu overhaul, hanya flush minyak enjin beberapa kali.
  3. Jika sistem transmission jenis manual, maka prosesnya lebih kurang sama seperti enjin tadi. Flush minyaknya beberapa kali sampai tiada air di dalamnya.

    Boleh rujuk mekanik yang pakar untuk lebih mudah. Mungkin perlu flush tiga hingga lima kali atau lebih. Namun jika sistem transmission jenis auto, ia mungkin mempunyai masalah besar. Kemungkinan perlu overhaul atau jika lebih teruk dari itu, ia tidak dapat diselamatkan lagi. Solusinya mungkin terpaksa tukar gear box baru dan lain-lain.
  4. Kusyen kereta seperti biasa akan berbau busuk dan kotor akibat lumpur. Memang tiada jalan lain selain mencucinya sendiri atau mengupah orang.

    Sesetengah bengkel biasanya ada menyediakan khidmat mencuci kenderaan akibat banjir. Namun, kos mencucinya agak mahal kerana mereka terpaksa membuka sarung kusyen kereta dan mencuci dengan teliti secara menyeluruh.
  5. Selepas selesai dicuci, ia belum cukup menjamin bau lumpur dan kotoran akan hilang dengan serta merta. Tetapi, lama kelamaan bau itu akan hilang juga. Buat sementara waktu, boleh sembur Febreeze untuk mencegah bakteria yang menyebabkan bau lumpur tersebut.

Berapakah Kos Membaiki Kereta Akibat?

Mengenai kos membaiki kereta akibat kesan banjir, ia bergantung kepada keadaan enjin sama ada boleh dihidupkan atau tidak. Kos pembaikan akan menjadi tinggi jika komponen dalaman enjin banyak rosak disebabkan air yang memasuki saluran enjin tersebut.

Bagi memastikan tidak dikenakan bayaran yang tidak masuk akal semasa membaiki kereta, pilihlah bengkel diuruskan oleh mekanik profesional yang menyediakan perkhidmatan berpatutan dan tidak mengambil kesempatan terhadap situasi yang dialami ketika ini.

Semoga tips ini bermanfaat buat semua pembaca di luar sana.

Anda Mungkin Juga Berminat

Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
magic-wandeyecamerabookuserrocketmagnifiercrosschevron-down