Cara Untuk DIY Mesin 'Hand Sanitizer' Semi Automatik

439 views
Jom kita bertiktok-tiktok di TikTok GilerDeco untuk lebih banyak inspirasi deko cantik.
Giler Deco

Pada saat pandemik ini, cecair pensanitasi atau hand sanitizer seakan sudah menjadi benda wajib yang perlu dimiliki oleh setiap orang. Justeru itu, orang ramai dinasihat tidak menghasilkan sendiri cecair pembasmi kuman ataupun membuat diy hand sanitizer tanpa merujuk pihak yang berpengetahuan dalam bidang sains.

Langkah itu bagi mengelak kejadian tidak diingini berlaku ketika menghasilkan bahan terbabit. Aspek utama perlu dititikberatkan kerana penggunaan bahan kimia yang boleh mengundang kejadian tidak diingini seperti kebakaran yang boleh membahayakan diri.

Berbeza pula dengan yang dilakukan oleh lelaki ini yang dikenali sebagai Shahril M Shahri, beliau telah berkongsi cara-cara DIY hand sanitizer semi auto menggunakan bekas air freshener. Tidak perlu dibeli mahal untuk canggih, cukup sekadar bekas penyembur penyegar udara air refreshner terpakai, PVC dan sedikit ilmu pendawaian elektrik.

Lelaki Kongsi Cara lakukan Mesin DIY Hand Sanitizer Semi Automatik Yang Mudah

Salam, kita baru je nak buat hari tu, Hand Sanitizer dispencer (kira semi-auto) lah dari Automatic Air Refreshener lama(utuk dinding). Bahan lain, mouse rosak, bateri laptop lama, paip pvc lebih-lebih buangan.

Mesin Hand Sanitiser Semi Auto

Assalamualaikum. Hand Sanitizer dispencer, kira semi-autolah dari Automatic Air Refreshener lama. Bahan lain, ialah mouse rosak, bateri laptop lama, paip pvc.

Mesin Hand Sanitiser Semi Auto

Cara Untuk membuat Hand Sanitizer :

diy hand sanitizer
Mesin Hand Sanitiser Semi Auto
Mesin Hand Sanitiser Semi Auto
Mesin Hand Sanitiser Semi Auto
Mesin Hand Sanitiser Semi Auto
Mesin Hand Sanitiser Semi Auto
diy hand sanitizer
diy hand sanitizer

Beberapa Tip dan Fakta Mengenai Hand Sanitizer Ini

  • Hand Sanitizer digalakkan hanya ketika tiada air dan kerana sabun dan air boleh membuang spora bakteria, parasit dan juga virus.
  • Hand Sanitizer akan mengeringkan kulit kerana alkohol yang mudah meruap keudara. Pilih yang jenis gel yang mengandungi glycerol,ia mampu melembapkan kulit.
  • Jangan terlalu kerap pakai hand sanitizer kerana ia membunuh bakteria baik dikulit
  • Elakkan hand sanitizer berhapiran dengan punca api terutamanya yang mengandungi alkohol yang tinggi kerana ia mudah terbakar.

Kredit : Shahril M Shariz

Anda Mungkin Juga Berminat

Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
magic-wandeyecamerabookuserrocketmagnifiercrosschevron-down