Dekorasi Shiplap Wall Cantik Menerapkan Konsep Gaya Rumah "Farmhouse"

787 views
Jom kita bertiktok-tiktok di TikTok GilerDeco untuk lebih banyak inspirasi deko cantik.
Giler Deco

Shiplap adalah sejenis papan kayu yang sering digunakan untuk membina bangsal, bumbung, dan bangunan-bangunan yang lain. Shiplap tradisional mempunyai rabbet (atau alur) yang dipotong ke bahagian atas dan bawah, yang membolehkan kepingan itu disesuaikan dengan baik.

Ini juga memberikan penampilan tersendiri, dengan mendedahkan halus mendatar antara setiap bahagian. Dinding jika dibiar kosong, mungkin akan nampak hambar dan bosan. Lebih-lebih lagi pada dinding dalam ruang yang menjadi tumpuan tetamu, jika setiap dinding dibiar polos tanpa hiasan, tentunya ruangan akan kelihatan kurang menarik.

Melalui pengalaman yang dikongsikan saudari Saey Sarriya di facebook beliau telah berjaya menghasilkan dekorasi dinding shiplap wall di kediaman dengan kos yang sangat menjimatkan. Ikuti perkongsian daripada wanita ini melalui laman facebook beliau

Sebuah Dekorasi Shiplap Wall Cantik Yang Menerapkan Konsep Gaya Rumah "Farmhouse Deco"

Alhamdulillah selesai sudah kerja dekorasi ruang tamu rumah.Dah lama berkenan dengan design “Shiplap” ini. Ala-ala duduk di “farmhouse” yelah depan pun dah macam New Zealand kan apa salahnya sekali sekala ubah citarasa pula.

Dekorasi Shiplap Wall Yang Cantik Konsep Farmhouse

Pada asalnya nak buat di luar, tetapi entah macam mana Allah gerakkan buat dalam dulu. Alhamdulillah kalau tak sampai Raya Haji luar tak siap.

Dekorasi Shiplap Wall

Anggaran kos untuk dinding 10x14 kaki

1. Papan plywood RM40 x 5 keping. (Potong sendiri)
*boleh minta kilang potongkan kot ketebalan 9mm (lebar 6inch * 14 kaki panjang ikut dinding)

2. Cat high gloss kod 1501 jenama Colourland RM 28 x 2L

3. Cat Kth Undercoat Water based RM 60 x 1 tin (5L)

*Dah guna oil based tetapi seksa nak guna, last minit tukar beli water based punya, rasany indoor okay je

4. Berus dan roller ada beberapa jenis. ( Berus watercolour anak pun kami guna ) sebab nak cat gap tu yang paling tabah.

5. Gam silicone RM 10 x 5 tiub (lekatkan papan di wall)

6. Jigsaw / Circular Saw dan sander wajib ada jika nekad nak buat sendiri. Yang mana berkenan itu dah boleh buat bajet anda sendiri.

Dekorasi Shiplap Wall

Pemilihan design “Shiplap” ini disebabkan nak buat Wainscoting macam tak berapa kena dengan wallpaper danperabot sedia ada. Jadi pemilihan Shiplap pada kami yang noob ID ini kira terbaiklah dan puas hati.

Berbaloi sangat rasa bila dah siap. Memang sangat leceh buat shiplap ini sebab memang buat kerja dari zero. Mula dari potong kayu, sanding, tampal semua memang mencabar. Hasil nampak mudah tetapi proses itu Allah je yang tahu.

Dekorasi Shiplap Wall
Dekorasi Shiplap Wall

Kredit : Saey Sarriya

Anda Mungkin Juga Berminat

Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
magic-wandeyecamerabookuserrocketmagnifiercrosschevron-down