Cara Untuk Menapis Air Karat Di Dalam Mesin Basuh

473 views
Jom kita bertiktok-tiktok di TikTok GilerDeco untuk lebih banyak inspirasi deko cantik.
Giler Deco

Masalah air karat ini memang daripada dahulu lagi akan sentiasa ada nak-nak apabila tibanya waktu puncak. Selain itu, waktu cuti seperti cuti Hari Raya, cuti sekolah dan juga sebagainya air akan menjadi kuning. Ini disebabkan air yang bersih tidak dapat diproses dengan cepat.

Air karat ni akan menjadi masalah apabila kita hendak membasuh baju. Kalau guna air karat waktu membasuh, baju dengan warna cerah akan kelihatan berkarat dan akan merosakkan baju tersebut. Siapa yang suka kalau baju mahal-mahal rosak akibat air karatkan?

Jadi, seeloknya kita perlu mengikuti cara untuk menapis air karat macam yang dikongsikan oleh Fatimah Salim ini. Masalah air karat waktu membasuh baju akan berkurang dan baju juga tidak lagi berwarna kuning.

Air Karat Sewaktu Membasuh Baju? Ini Dia Cara Untuk Menapis Air Karat Di Rumah

Ini lagi satu survival skill yang saya pernah kongsikan dulu. Dan nampaknya saya masih lagi perlu amalkan di rumah baru.

Rumah saya ini sudah pasang penapis air di luar, namun masalahnya air paip tetap juga berkarat. Saya sangka memang dalam saluran paip itu sendiri yang berkarat. Sudah saya panggil kontraktor tengokan, namun macam berjangkit-jangkit pula. Nak cabut gantikan saluran paip ini entah bila lah berhasilnya kan.

Guna Kain Menyerap Air Untuk Jadikan Sebagai Penapis

Jadi untuk mengelakkan baju yang dibasuh terutamanya berwarna putih terkena karat, saya letakkan kain dalam bekas sabun cuci (detergent) pada mesin basuh seperti gambar di bawah.

Air paip akan melalui bekas detergent ini sebelum sampai ke baju cucian. Mana-mana bahan terampai (punca air menjadi kabut yang boleh meninggalkan kesan pada baju) akan ditapis oleh kain ini.

Menapis Air Karat

Gunakan jenis kain yang mudah menyerap air, lipat beberapa lapisan untuk mengoptimumkan kadar tapisan. Tidak perlu beli kain baru, guna kain yang sudah tidak digunakan lagi saja.

Basuh dan gantikan kain ini bergantung kepada tahap kekotoran air. Macam kes saya, seminggu sekali saya akan cuci. Semoga bermanfaat kepada yang memerlukan.

Menapis Air Karat

Kredit : Fatimah Salim

Anda Mungkin Juga Berminat

Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
magic-wandeyecamerabookuserrocketmagnifiercrosschevron-down